reklama

Javor horský - môj obľúbený strom

Som zamilovaný do javorov horských. Náš vzťah je dlhý a stále sa prehlbujúci. Pamätám si, že som ako dieťa ani netušil, ako sa objekt mojej zaľúbeností volá  a už som vedel, že je to ON.  Mám rád jeho kôru, nežné odlupujúce sa lupene starých stromov, s ružovkastým až načervenalým  sfarbením.  Uprostred hladkej sivastej kôry bukov, striebristej kôry jedli, hnedastej, mierne ryhovanej kôry smrekov, v horských zmiešaných lesov, vždy hľadám môj javor.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)
Javorová neha
Javorová neha (zdroj: Rudolf Pado)

Mám rád žiaru jeho listov v jesennom aspekte lesa. Uprostred pichľavej zelene smrekov začnú koruny javorov bĺčať žltými, červenkastými až bordovými farbami. Aj vďaka javoru, zmiešané lesy sa menia na farebnú škálu, tak inšpiratívnu pre básnikov a maliarov.

Mám rád spôsob, akým sa korene javora dotýkajú zeme. Kto videl horskú javorinu vrcholových partií Šípa (Šípska Fatra), to ako prsty koreňov presne obvinú belosť každého vápencového balvana, zažil ako žlté listy zasypávajú biele kamene miestami porastené húšťinami zelených machov, vie o čom píšem. Les ako z rozprávky. Les pre víly, škriatkov ..., les z našich snov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Myslím si, že ku každému detskému ihrisku, ku každému domu sociálnych služieb, ku každej nemocnici, ku každej škole, by sa mali sadiť javory horské. Aby sme všade tam, kde sú deti, starí a chorí ľudia, ľudia, ktorí strácajú nádej, preniesli kus rozprávkového príbehu.

Rudolf Pado

Rudolf Pado

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 462
  •  | 
  • Páči sa:  1 533x

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu