Odpad – surovina alebo hrozba?

Autor: Rudolf Pado | 18.6.2011 o 9:47 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  608x

Zákon o odpadoch charakterizuje odpad ako hnuteľnú vec, ktorej sa jej držiteľ zbavuje, chce sa jej zbaviť alebo je v súlade so zákonom či osobitnými predpismi povinný sa jej zbaviť.

Odpady podľa skupenstva delíme na plynné, kvapalné (priemyselná výroba, vypúšťanie žúmp do potokov a riek v dôsledku chýbajúcich kanalizácii a ČOV v mestách a obciach, a nezodpovedného správania sa obyvateľstva, poľnohospodárstvo) a tuhé.  

Odpady sa zneškodňujú (najčastejšie ukladajú na skládky alebo spaľujú) a zhodnocujú (triedia a recyklujú, kompostujú, a pod.) 

Skládky odpadov delíme na riadené (legálne) a neriadené (tzv. čierne, divoké).
Aj riadené skládky majú mnoho nevýhod: potenciálne úniky priesakových vôd, reakcie vnútri skládok a vznik skládkového plynu (metán je pritom skleníkový plyn), obťažujúce vplyvy na obyvateľov (výpary, zapáchajúce látky, lokálne požiare, hlodavce, znečistenie prostredia, a pod.), záber pôdy pri výstavbe a záber priestoru pri ukladaní odpadu (1 tona komunálneho odpadu = min.1 m3 priestoru), dopravné náklady prepravy odpadov a ďalšie vyvolané investičné náklady (poškodzovanie povrchu vozoviek, ovplyvňovanie statického stavu budov na dopravnej trase, a pod.), poškodzovanie miestnych druhov zvierat, rastlín a krajino – ekologického vzhľadu krajiny, nezvratná likvidácia zdrojov (skládkujeme využiteľné druhotné suroviny), ekonomické straty zo skládkovania (strata druhotných surovín, záber krajiny, zníženie estetickej kvality krajiny, zmena kvality životného prostredia v okolí skládky, náklady na vybudovanie a rekultiváciu skládky, a pod.), zdravotné vplyvy skládok na obyvateľov (rakovina močového mechúra, pľúc a žalúdka, leukémia, a pod.). 

 Ako dlho sa rozkladajú odpady v prírode?

Ohryzok z jablka: 3–6 mesiacov, cigareta: 3 mesiace až 2 roky, zápalka: 6 až 10 mesiacov, papierová vreckovka: 3 mesiace, noviny a časopisy: 3 až 12 mesiacov, žuvačka: 5 rokov, motorový olej: 10 až 100 rokov, pneumatika: 30 až 500 rokov, plechovka: 20 až 100 rokov, baterka 20 až 500 rokov, PET fľaše a igelitové tašky: 100 až 1000 rokov, telefónna karta: 1 000 rokov, polystyrén: 1000 rokov, sklo: 4 000 rokov.

Spaľovne odpadov vytvárajú mýtus, že odpad zmizol. Nie je to pravda. Komunálny odpad, zmes rôznorodých materiálov tuhého skupenstva, sa zmenil na plynný, kvapalný a tuhý odpad (zvyšok po spálení), z čoho časť má charakter nebezpečného odpadu a musí byť uskladnená na skládke nebezpečného odpadu.  
Negatíva spaľovní odpadov: nenávratné ničenie druhotných surovín a plytvanie prírodnými zdrojmi, nedostatočná energetická účinnosť a efektívnosť spaľovania odpadov (recyklácia materiálu ušetrí priemerne 3–násobne viac energetických vstupov), spaľovne menia heterogenný materiál rôznych fyzikálno–chemických vlastností na homogenný toxický odpad, potencionálne znečistenie vôd (výtoky z filtračných zariadení na čistenie plynov a chladiaca voda), zvýšená frekvencia dopravy (doprava odpadov do spaľovne) a ňou vyvolané negatívne efekty (hluk, zvýšená prašnosť, vibrácie, poškodzovanie vozoviek a pod.), spaľovanie je najdrahší spôsob nakladania s odpadmi (16–40 USD/tona), výstavba spaľovní pôsobí proti systémom triedenia, recyklácie a minimalizácie odpadov, spaľovne nevytvárajú doplnkové pracovné príležitostí.

Podľa prieskumu Technickej univerzity v Košiciach (Rybár a kol., 1994–1995) a časopisu Wormer (Priemerné zloženie domového odpadu v Európe) domáci odpad má nasledovné priemerné váhové zloženie: 20% papier, 12% sklo, 45% bioodpad, 7% plasty, 4% kovy (železné a neželezné), 4% textil, 3% drevo, guma, koža, 1% nebezpečný odpad, 4% anorganické látky. 

Trvalo udržateľná hierarchia odpadového hospodárstva zahŕňa (v poradí v akom je uvedené):

Minimalizácia vzniku a nebezpečnosti  odpadov
Opätovné používanie
Materiálové zhodnocovanie odpadov (recyklácia, kompostovanie bioodpadov)
Energetické zhodnocovanie a zneškodňovanie (spaľovne, skládky)
Skládkovanie odpadov

Čo môžete urobiť Vy?

- Premýšľajte už pri nákupoch o tom, koľko odpadu kúpenými vecami vytvoríte. Uprednostňujte výrobky trvácne, s dlhou životnosťou, z recyklovaných materiálov, bez toxických látok. Zároveň také, ktoré po doslúžení môžeme vytriediť a poslať na recykláciu.

- Odolávajte pokušeniu kupovať veci, ktoré reálne nepotrebujete. Nepodliehajte konzumným súťažiam, propagačným akciám ...  Zdroj vlastného uspokojenia hľadajte v sebe, v rodine, priateľských vzťahoch a nie vo výrobkoch a nakupovaní.

- Nekupujte nadmerne a zbytočne balený tovar. Uvedomte si, že obal je súčasťou ceny výrobku, ktorú zaplatíte. Kupujte radšej vo veľkých obaloch zaplnených tovarom, ako to isté množstvo v malých obaloch.

- Pri balenom tovare uvažujte o charaktere obalu – t.j. či je z recyklovateľného materiálu (nedajte sa pomýliť rôznymi závadzajúcimi „ekoznačkami“).

- Na nákupy noste vlastnú trvácnu tašku a nevyužívajte „bezplatne“ dávané tašky a vrecúška.

- Využívajte bezobalový predaj (predaj olejov, saponátov ... do vlastných prinesených obalov).

- Nekupujte jednorázové výrobky (plienky, žiletky, ...) a výrobky s krátkou životnosťou.

- Minimalizujte spotrebu výrobkov z  kategórie nebezpečných odpadov (napr. jednorázových batérií - monočlánkov). Skoro ku všetkým takýmto výrobkom existuje ekologicky prijateľná alternatíva.

- Pri nákupoch uprednostňujte miestne produkty (podpora miestnej ekonomiky, miestnej zamestnanosti, nižšie prepravné náklady, atď.).

- Žite plnohodnotne, ale šetrne (napr. používajte papier z oboch strán, obľúbené nápoje kupujte vo vratných fľašiach, používajte znovunabíjacie batérie bez obsahu ťažkých kovov, a pod.)

- Opätovne používajte výrobky (opravujte, prešívajte, zapožičiavajte, darujte, vymieňajte).

- U nápojov uprednostňujte vratné obaly a vyhýbajte sa jednorázovým (hlavne hliníkovým plechovkám a viacvrstvovým obalom).

- Používajte recyklovateľné náplne, tonery a pásky do tlačiarní.

- Ak sa cítite byť obťažovaní reklamnými letákmi vo Vašej schránke, umiestnite si na ňu nápis „Nevhadzujte reklamy“. Od 1. mája 2001 podľa § 3 ods. (6) zákona o reklame je ignorovanie takejto vôle občana zo strany roznášačov reklamných médií možné nahlásiť na Slovenskej obchodnej inšpekcii. 
 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?