Malé je krásne, ale ...

Autor: Rudolf Pado | 12.11.2011 o 9:00 | Karma článku: 6,41 | Prečítané:  1225x

Keď v roku 2007 získala rázovitá, na úpätí severného svahu Kráľovej hole ležiaca, obec  Liptovská  Teplička titul Dedina roka 2007, zrejme ani netušila, ako blízko seba môžu susediť eufória a sklamanie.

Dovolím si citovať vtedajšie vyjadrenia obyvateľov obce pre médiá: „... od víťazstva očakávame najmä väčší prílev turistov a, samozrejme, peňazí. Dedina má slušné ubytovacie kapacity, je tu lyžiarske stredisko. Teplička má potenciál stať sa turistickým centrom a prilákať viac ľudí.“

Nedovolím si hodnotiť z akých analýz a dohôd vychádzali očakávania samosprávy a obyvateľov obce, ale viem  si predstaviť šok, ktorý spôsobilo oznámenie  spoločnosti Tatry mountain resorts (TMR), že počas zimnej sezóny 2011/2012 nebude prevádzkovať zimné stredisko Liptovská  Teplička, nakoľko „Dopyt je po veľkých strediskách s komplexnou ponukou služieb.“

Môžeme celé hodiny polemizovať nad tým, či kupovanie a následné zatváranie malých stredísk cestovného ruchu je súčasťou dlhodobej a cielenej stratégie TMR, fakt je taký, že táto situácia ukázala akým zraniteľným môže byť „trvalo udržateľný rozvoj“ postavený na spolupráci dvoch, troch ... ekonomicky a spoločensky rozdielne silných partneroch, z ktorých niektorí nemajú žiadne emocionálne prepojenie na „genius loci“ miesta  podnikania.

Pri tejto príležitosti si taktiež spomeňme na to, na koľkých miestach Slovenska, je dlhodobo budovaná miestna „podnikateľská značka“, „goodwill“ miesta, partnera, služby ..., zmarená v priebehu niekoľkých týždňov žabomyšími vojnami medzi vlastníkmi, nájomcami, rôznymi podnikateľskými subjektami, samosprávou ...

Male je naozaj krásne ... a nielen preto, že nie je dotované, ale najmä preto, že spájanie sa ľudí poskytujúcich služby na miestnej úrovni  vytvára oveľa stabilnejší ekonomický, sociálny a v neposlednom rade aj environmentálne vhodný podnikateľský systém, než eufórický príchod „strategického“ investora do ktorého zámerov a cieľov podnikania len ťažko nahliadneme.

Práve „svet kríz“ je príležitosťou pre návrat k vytváraniu miestnych sociálnych a ekonomických väzieb, na lokálny pohyb tovarov a služieb a budovanie partnerstiev založených na „win-win“ stratégiách. Svet, vrátane EÚ,  sa nerozpadá, iba sa vracia do rozmerov pochopiteľných ľudským rozumom.                 

Informačné zdroje:

- Trvalo udržateľný rozvoj v SR: http://www.tur.sk/tur_svet.stm

- Liptovská Teplička – Dedina roka 2007:  http://www.sazp.sk/slovak/periodika/enviromagazin/enviro2007/enviro6/08.pdf

- Dedina roka je v Liptove: http://www.sme.sk/c/3516386/dedina-roka-je-v-liptove.html#ixzz1dOxw7pG0

- V Liptovskej Tepličke si túto zimu nezalyžujete:  http://tvnoviny.sk/sekcia/spravy/regiony/v-liptovskej-teplicke-si-tuto-zimu-nezalyzujete.html

- Stratégia „win-win“:  http://www.aqi.tnuni.sk/fileadmin/dokumenty/Nastroje_a_metody/Strategia%20win%20win.pdf

Poznámka k definícii  trvalo udržateľného rozvoja (TUR):

Najznámejšou a asi najpoužívanejšou je definícia TUR podľa správy Naša spoločná budúcnosť: „Trvalo udržateľný rozvoj je taký rozvoj, ktorý umožňuje uspokojovanie potrieb súčasných generácií bez toho, aby boli ohrozené nároky budúcich generácií na uspokojovanie ich potrieb.“ (Brundtlandt et al., 1987)

„Trvalo udržateľný rozvoj spoločnosti je taký rozvoj, ktorý súčasným i budúcim generáciám zachováva možnosť uspokojovať ich základné životné potreby a pritom neznižuje rozmanitosť prírody a zachováva prirodzené funkcie ekosystémov.“ (§ 6 zákona č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí).

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Firmy nutne potrebujú ľudí, z Ukrajiny im ich vláda dovoliť nechce

Na jar minister práce Ján Richter hovoril o možnosti vpustiť na náš pracovný trh ľudí z tretích krajín v odvetviach, v ktorých to bude potrebné.

EKONOMIKA

Právnici, ktorí radili pri predaji Eurovey a príchode Číňanov

Právnické firmy pre SME a The Slovak Spectator ukázali top obchody, pri ktorých radili.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.


Už ste čítali?