reklama

Malé je krásne, ale ...

Keď v roku 2007 získala rázovitá, na úpätí severného svahu Kráľovej hole ležiaca, obec  Liptovská  Teplička titul Dedina roka 2007, zrejme ani netušila, ako blízko seba môžu susediť eufória a sklamanie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Dovolím si citovať vtedajšie vyjadrenia obyvateľov obce pre médiá: „... od víťazstva očakávame najmä väčší prílev turistov a, samozrejme, peňazí. Dedina má slušné ubytovacie kapacity, je tu lyžiarske stredisko. Teplička má potenciál stať sa turistickým centrom a prilákať viac ľudí.“

Nedovolím si hodnotiť z akých analýz a dohôd vychádzali očakávania samosprávy a obyvateľov obce, ale viem si predstaviť šok, ktorý spôsobilo oznámenie spoločnosti Tatry mountain resorts (TMR), že počas zimnej sezóny 2011/2012 nebude prevádzkovať zimné stredisko Liptovská Teplička, nakoľko „Dopyt je po veľkých strediskách s komplexnou ponukou služieb.“

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Môžeme celé hodiny polemizovať nad tým, či kupovanie a následné zatváranie malých stredísk cestovného ruchu je súčasťou dlhodobej a cielenej stratégie TMR, fakt je taký, že táto situácia ukázala akým zraniteľným môže byť „trvalo udržateľný rozvoj“ postavený na spolupráci dvoch, troch ... ekonomicky a spoločensky rozdielne silných partneroch, z ktorých niektorí nemajú žiadne emocionálne prepojenie na „genius loci“ miesta podnikania.

Pri tejto príležitosti si taktiež spomeňme na to, na koľkých miestach Slovenska, je dlhodobo budovaná miestna „podnikateľská značka“, „goodwill“ miesta, partnera, služby ..., zmarená v priebehu niekoľkých týždňov žabomyšími vojnami medzi vlastníkmi, nájomcami, rôznymi podnikateľskými subjektami, samosprávou ...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Male je naozaj krásne ... a nielen preto, že nie je dotované, ale najmä preto, že spájanie sa ľudí poskytujúcich služby na miestnej úrovni vytvára oveľa stabilnejší ekonomický, sociálny a v neposlednom rade aj environmentálne vhodný podnikateľský systém, než eufórický príchod „strategického“ investora do ktorého zámerov a cieľov podnikania len ťažko nahliadneme.

Práve „svet kríz“ je príležitosťou pre návrat k vytváraniu miestnych sociálnych a ekonomických väzieb, na lokálny pohyb tovarov a služieb a budovanie partnerstiev založených na „win-win“ stratégiách. Svet, vrátane EÚ, sa nerozpadá, iba sa vracia do rozmerov pochopiteľných ľudským rozumom. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Informačné zdroje:

- Trvalo udržateľný rozvoj v SR: http://www.tur.sk/tur_svet.stm

- Liptovská Teplička – Dedina roka 2007: http://www.sazp.sk/slovak/periodika/enviromagazin/enviro2007/enviro6/08.pdf

- Dedina roka je v Liptove: http://www.sme.sk/c/3516386/dedina-roka-je-v-liptove.html#ixzz1dOxw7pG0

- V Liptovskej Tepličke si túto zimu nezalyžujete: http://tvnoviny.sk/sekcia/spravy/regiony/v-liptovskej-teplicke-si-tuto-zimu-nezalyzujete.html

- Stratégia „win-win“: http://www.aqi.tnuni.sk/fileadmin/dokumenty/Nastroje_a_metody/Strategia%20win%20win.pdf

Poznámka k definícii trvalo udržateľného rozvoja (TUR):

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najznámejšou a asi najpoužívanejšou je definícia TUR podľa správy Naša spoločná budúcnosť: „Trvalo udržateľný rozvoj je taký rozvoj, ktorý umožňuje uspokojovanie potrieb súčasných generácií bez toho, aby boli ohrozené nároky budúcich generácií na uspokojovanie ich potrieb.“ (Brundtlandt et al., 1987)

„Trvalo udržateľný rozvoj spoločnosti je taký rozvoj, ktorý súčasným i budúcim generáciám zachováva možnosť uspokojovať ich základné životné potreby a pritom neznižuje rozmanitosť prírody a zachováva prirodzené funkcie ekosystémov.“ (§ 6 zákona č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí).

Rudolf Pado

Rudolf Pado

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 462
  •  | 
  • Páči sa:  1 533x

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu