Okres Rožňava

Autor: Rudolf Pado | 20.5.2013 o 9:31 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  131x

Analýza odpadového hospodárstva v obciach Košického kraja. Začiatkom januára 2013 požiadalo Občianske združenie TATRY (OZ TATRY) obce v okrese Rožňava o poskytnutie informácií o odpadovom hospodárstve. Do polovice marca 11 obcí neposkytlo OZ TATRY žiadne informácie, a to ani na základe odvolanie.

Na základe poskytnutých informácií, bez možnosti posúdiť ich relevantnosť, boli zistené nasledovné skutočnosti v okrese Rožňava:   

64,71% obcí (33 z 51 obcí) nemá ani jedného zamestnanca s kvalifikačnými predpokladmi podľa vyhlášky MŽP  SR č. 462/2004 Z. z.

54,90% obcí (28/51) nemá všeobecne – záväzné nariadenie (VZN) o odpadoch a drobných stavebných odpadoch, ktoré  je v zmysle zákona o odpadoch povinným dokumentom. Časť obcí vydáva za takýto dokument VZN o miestnych daniach a poplatkoch za odpady.   

31,37% obcí (16/51) nevie hodnoverne preukázať organizovanie zberu nebezpečných a objemných odpadov, a to min. 2-krát ročne, ako to požaduje zákon o odpadoch.    

Už niekoľko rokov majú mať obce zavedený funkčný systém triedenia papiera, plastov, kovov a skla. 41,18% obcí (21/51) v okrese Rožňava nemá zavedený zber papiera, 25,49% obcí (13/51) skla,  31,37% obcí (16/51) plastov a 58,82% obcí (30/51) kovov.

76,47% (39/51) obcí nevie spoľahlivo preukázať zhodnocovanie zeleného odpadu a iba 9,80% obcí (5/51), podľa dostupných dokumentov, prevádzkuje kompostovisko do 10 t ročnej produkcie odpadu, ktoré predstavuje ideálne riešenie pre malé obce. Zneškodňovanie – spaľovanie alebo skládkovanie – tzv. zeleného odpadu je pritom zakázané od roku 2006.  

13,73% obcí (7/51) malo k 1. januáru 2013 zavedený zber biologicky rozložiteľných odpadov v zmysle Stratégie obmedzovania ukladania biologicky rozložiteľných odpadov na  skládky odpadu.  

Miera triedenia odpadov v jednotlivých obciach okresu Rožňava sa v roku 2009 pohybovala od 0,00% do 95,87%, v roku 2010 od 2,05% do 79,28%, v roku 2011 od 1,94% do 83,08% a v roku 2012 od 1,04% do 84,11%.
60,78%  obcí (31/51) v rokoch 2009 – 2012 neinvestovalo do propagácie triedeného zberu odpadu žiadne finančné prostriedky. Vyčíslený objem finančných prostriedkov vynaložených na  propagáciu triedeného zberu odpadu v okrese Rožňava v rokoch 2009 – 2012 dosiahol sumu 13 625,18 eur.      

Priemerné náklady odpadového hospodárstva sa v obciach okresu Rožňava pohybovali v roku 2009 v intervale od  4,08 do 44,33 eur, ročný poplatok za odpady na obyvateľa  od  3,32 do 20,44 eur. Pomer poplatkov a nákladov sa v jednotlivých obciach okresu pohyboval od  0,19 do 1,16. Iba 1,96% obcí (1/51) hospodárilo s vyrovnaným alebo prebytkovým rozpočtom odpadového hospodárstva. Ostatné obce vyberali nedostatočné poplatky za odpady a odpadové hospodárstvo dotovali.

Priemerné náklady odpadového hospodárstva sa v obciach okresu Rožňava pohybovali v roku 2010 v intervale od 4,09 do 59,70 eur, ročný poplatok za odpady na obyvateľa  od  3,65 do 21,90 eur. Pomer poplatkov a nákladov sa v jednotlivých obciach okresu pohyboval od  0,14 do 1,14. Iba 3,92% obcí (2/51) hospodárilo s vyrovnaným alebo prebytkovým rozpočtom odpadového hospodárstva. Ostatné obce vyberali nedostatočné poplatky za odpady a odpadové hospodárstvo dotovali.

Priemerné náklady odpadového hospodárstva sa v obciach okresu Rožňava pohybovali v roku 2011 v intervale od  4,04 do 43,67 eur, ročný poplatok za odpady na obyvateľa  od  3,65 do 21,90 eur. Pomer poplatkov a nákladov sa v jednotlivých obciach okresu pohyboval od  0,27 do 1,32. Iba 7,84% obcí (4/51) hospodárilo s vyrovnaným alebo prebytkovým rozpočtom odpadového hospodárstva. Ostatné obce vyberali nedostatočné poplatky za odpady a odpadové hospodárstvo dotovali.

Priemerné náklady odpadového hospodárstva sa v obciach okresu Rožňava pohybovali v roku 2012 v intervale od  4,06 do 97,06 eur, ročný poplatok za odpady na obyvateľa  od 4,00 do 25,62 eur. Pomer poplatkov a nákladov sa v jednotlivých obciach okresu pohyboval od  0,09 do 1,49. Iba 7,84% obcí (4/51) hospodárilo s vyrovnaným alebo prebytkovým rozpočtom odpadového hospodárstva. Ostatné obce vyberali nedostatočné poplatky za odpady a odpadové hospodárstvo dotovali.

V obciach okresu Rožňava boli v roku 2009 oznámené 2 nelegálne skládky odpadu, z toho 2 nepovinnými osobami a 5 skládok bolo odstránených. Na zneškodnenie nelegálnych skládok odpadu použili obce 700,00 eur, pričom uložili sankcie vo výške 4 030,00 eur.   

V obciach okresu Rožňava bolo v roku 2010 oznámených 5 nelegálnych skládok odpadu, z toho 4 nepovinnými osobami a 7 skládok bolo odstránených. Na zneškodnenie nelegálnych skládok odpadu použili 511,60 eur, pričom uložili sankcie vo výške iba 102,00 eur.   

V obciach okresu Rožňava nebola v roku 2011 oznámená ani jedná nelegálna skládka odpadu  a 6 skládok bolo odstránených. Podľa dostupných údajov nevynaložili obce na zneškodňovanie nelegálnych skládok odpadu v roku 2011 ani euro,  pričom uložili sankcie vo výške 50,00 eur.   

V obciach okresu Rožňava bolo v roku 2012 oznámených 6 nelegálnych skládok odpadu, z toho 5 nepovinnými osobami a 9 skládok bolo odstránených. Na zneškodnenie nelegálnych skládok odpadu použili obce  767,23 eur, pričom uložili sankcie vo výške iba 20,00 eur.   

90,20 % obcí (46/51) v okrese Rožňava nepozná aplikáciu pre oznamovanie  nelegálnych skládok odpadov TrashOut. Tieto zistenia sú v rozpore s tvrdením Ministerstva životného prostredia SR, že aplikácia je účinným nástrojom pre riešenie problematiky nelegálnych skládok odpadov. OZ TATRY už v minulosti zistilo, že ani väčšina obvodných úradov životného prostredia nemá o aplikácii TrashOut vedomosť, resp. nevidí dôvod aby údaje v aplikácii pokladali za oznámenie nelegálne uloženého odpadu spĺňajúce náležitosti zákona o správnom konaní a zákona o odpadoch. 
 
Poznatky OZ TATRY z okresu Rožňava preukazujú závažné a kontrolnými orgánmi nepochopiteľne a dlhodobo prehliadané nedostatky v jednotlivých obciach. 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Slovenské elektrárne prehrali boj o Gabčíkovo

Ústavný súd odmietol sťažnosť Slovenských elektrární voči rozhodnutiu Najvyššieho súdu.

KOMENTÁRE

Ako sa môže Andrej Danko stať premiérom

Danko je ako generátor náhodných slov nevyspytateľný.

KOMENTÁRE

Obamova milosť je varovaním pred Trumpom

Súcit so slabšími nie je Trumpovou silnou stránkou.


Už ste čítali?