Kontrola ako nástroj formálnosti

Autor: Rudolf Pado | 18.2.2014 o 13:31 | Karma článku: 4,54 | Prečítané:  564x

Implementácia projektov z európskych fondov nie je vždy spojená s korupciou, často je spojená s projektovým a kontrolným formalizmom. Predstaviteľom kontrolných orgánov chýba to, čo požadujeme od mladých ľudí na školách, čitateľská gramotnosť a schopnosť vyhodnocovať fakty. Veria viac papierom – výkazom, prezenčným listinám ... – než každodenným svedkom realizácie projektu v meste či regióne -  občanom. Papierovo je všetko v poriadku, ale ...

Od roku 2009 sa v meste Liptovský Mikuláš realizoval „nekonečný“ projekt „Zvýšenie kvality separovaného zberu odpadov v okrese Liptovský Mikuláš“. Projekt, ktorého minimálne časť týkajúca sa práce s verejnosťou bola realizovaná výsostne formálne a v informačnom pološere. Riadiaci orgán – Ministerstvo životného prostredia SR – to zjavne netrápi. Na čo si robiť starosti? Je jednoduchšie odpovedať na otázky, ktoré si Riadiaci orgán sám vytvoril, než na tie, ktoré zazneli v liste. Nielen štatistika je presný súbor nepresných čísel ...   A medzitým sa nám na „stavbe roka“ zosúva svah. Všetko je však v poriadku ... manažéri majú svoje odmeny ...  a karavána ide ďalej.

List z 20.1.2014:

VEC: Projekt „Zvýšenie kvality separovaného zberu odpadov v okrese Liptovský Mikuláš“

Ako občan mesta Liptovský Mikuláš, aj v mene ďalších občanov mesta, vyslovujem  zásadné znepokojenie nad tým, akým spôsobom bol realizovaný projekt „Zvýšenie kvality separovaného zberu odpadov v okrese Liptovský Mikuláš“, ktorý realizovalo Mesto Liptovský Mikuláš a ktorý bol financovaný z Operačného programu Životné prostredie.

Projekt bol Mestu Liptovský Mikuláš schválený v roku 2008 a aj po predĺžení doby jeho realizácie do 31.12.2013 pokladám spôsob jeho uskutočnenia za absolútne formálny, bez dôrazu na prácu s verejnosťou, ktorá je pritom významnou cieľovou skupinou pri dosahovaní cieľov, ktoré si projekt stanovil.   

Do dnešného dňa – 20.01.2014 – nie je zrejmé, či je separačná hala a jej technológia aj v reálnej prevádzke.

Nálepky (označenia) projektu boli polepené aj na nádoby, ktoré neboli zakúpené v rámci predmetného projektu, dokonca aj na nádoby zakúpené z iných projektov pri ktorých existuje povinnosť tento fakt na nádobách komunikovať.   

Informačná kampaň k projektu bola absolútne nezvládnutá a mala charakter jednorazovej aktivity. Priložený informačný leták bol doručený do poštových schránok na Podbrezinách  dňa 30.12.2013 t. j. jeden deň pred ukončením projektu.

PR články v rôznych médiách nemali charakter informačnej kampane – neustále komunikovali iba plánované výstupy projektu. Ich prínos pre zvyšovanie informovanosti obyvateľov Liptova o význame separovania odpadu pokladám preto za nulový.

Akým spôsobom realizátor projektu pracoval počas „kampane“ s vidieckym obyvateľstvom, nakoľko projekt bol zameraný na celý okres a nielen na mesto Liptovský Mikuláš?   Koľko zberných nádob bolo umiestnených vo vidieckom prostredí?

V PR článkoch Mesto Liptovský Mikuláš komunikovalo realizáciu „informačných seminárov“ k triedeniu odpadov. Osobne som sa opýtal 43 občanov m. č. Podbreziny na tieto podujatia a ani jeden z nich nevedel kedy a kde boli realizované.  

Vo všeobecnosti platí, že kampaňou je dlhodobé a systematické pôsobenie na cieľovú skupinu a nie jednorazové roznesenie informačného letáku na konci projektového obdobia a akési utajené uskutočnenie „informačných seminárov“.    

Mám za to, že Mesto Liptovský Mikuláš realizáciu projektu nezvládlo a zameralo sa len na jeho technickú časť.

Mám za to, že MŽP SR by ako riadiaci orgán OP ŽP nemalo podporovať projekty v ktorých je práca s verejnosťou formálna a nedostatočná. Práve verejnosť je kľúčovým faktorom pre akékoľvek zvyšovanie miery triedenia odpadov.  

Odpoveď Riadiaceho orgánu:

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?