reklama

Investiční nomádi

Tiahnu krajinou v podobe rôznych vzájomne poprepájaných sročiek bez majetku, zamestnancov, histórie, skúseností  a referencií ... , nafázovaný na skryté záujmy regionálnych politikov a  PR agentúry.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Čo majú mestá ako Liptovský Hrádok, Šamorín,Vranov nad Topľou, Zlaté Moravce  ... spoločné? Zjavili sa tu investiční nomádi.

Tie príbehy sú akoby cez kopirák.

Na internetovej stránke Enviroportál sa objaví „zámer“ o ktorom má samospráva ľahkú vedomosť a verejnosť o ňom ani netuší.

Za zámerom sa skrýva sročka, ktorá nielenže nemá žiadnych zamestnancov, majetok a ani obrat, ale často disponuje nulovými skúsenosťami z predmetnej oblasti napr. z oblasti zneškodňovania a zhodnocovania odpadov.

Ide len a len o mechanický transfer technológií alebo know-how, bez ich kritického poznania či hodnotenia, a bez garantovania budúcich záruk voči miestnej komunite. Tam, kde títo žraloci identifikujú problém, ponúkajú ihneď drahé riešenia. Kalné vody sú ich domovom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ten istý zámer, aj s faktografickými a pravopisnými chybami, argumentáciou ... je predkladaný, pod mierne upraveným názvom a s pozmeneným opisom miestnych reálií, pre viaceré umiestnenia v rámci Slovenska.

Ak sa o zámer, nedajbože, začne zaujímať verejnosť a zdvihne sa občiansky odpor, sú na utlmenie pozornosti ľudí nasadené PR agentúry a rôzni hovorcovia, ktorí častokrát vzišli z prostredia slovenských printových či elektronických médií a manipulovať s verejnosťou vedia dokonale. Nemôžem sa zbaviť pocitu, že konečným vývinovým štádiom každého slovenského žurnalistu je pozícia hovorcu resp. miesto v PR agentúre. Peniaze nad všetko. V nezávislosť médií a novinárov, v akýsi ich nadčasový morálny svet, veria už iba rojkovia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Konateľ sročky v pohode spravuje ďalších 20 firiem, z ktorých je niekoľko aktuálne v likvidácií a zaoberajú sa všetkým od predaja športových potrieb až po odpadové hospodárstvo. Vznikajú podľa potrieb t. j. podľa toho, kde sa práve objavia „voľné“ finančné zdroje, ktoré vie konateľ logistický a politický ošetriť. 

Asi vás už neprekvapí fakt, že konateľom sročky, ktorá ponúka riešenia v oblasti odpadového hospodárstva, môže byť kľudne človek, ktorý spravuje krčmu. Akýto rozdiel oproti prehnaným nárokom personalistov na uchádzačov o zamestnanecké pracovné pozície – svet dokonalých štrukturovaných životopisov. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Konateľ sročky sa zásadne nezúčastňuje verejných stretnutí a zástupca PR agentúry, okrem naučeného slovného klišé a fráz, nedokáže odpovedať na zásadné technologické a logistické otázky predloženého zámeru. Úsmevné sú odpovede typu: „Ja sa tejto problematike venujem týždeň.“

Sporné veci v zámere sú vysvetľované ako „pisárske chyby“, napr. 240 tisíc ton odpadu namiesto 90 000 ton, pričom EIA hodnotí to, čo je napísané, nie to, čo zaznelo v kultúrnom dome.

Zástupcovi PR agentúry resp. inej poverenej osobe, počas verejného stretnutia, priam notorický nejdú základné matematické výpočty (napr. týkajúce sa dopravnej záťaže), odbočuje od témy a na priame otázky odpovedá neurčito. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Okrem iného, tento dobré vyškolený profesionál v manipulácii s verejnou mienkou, hneď na úvod stretnutia oznámi stovkám občanom, že nebude odpovedať na otázky týkajúce sa osoby konateľa, personálnych prepojení medzi firmami a možno aj miestnymi politikmi, atď.

Téma je týmto zúžená na dve oblasti: „čo nevie“ a „na čo neodpovedá.“ 

Výsledok je potom viac než rozpačitý: počas troch či štyroch hodín verejného stretnutia sa zúčastnení občania nedozvedia nič viac než to, čo si už mohli prečítať v samotnom texte zverejneného zámeru.

Všetky výhrady laickej či odbornej verejnosti v nasledujúcom procese, ktorý sa dá nazvať asymetrickou mediálnou vojnou – peniaze verzus záujem ľudí, sú bagatelizované.

Lídri občianskeho odporu, autori oponentúr k zámeru, sú označovaní rôznymi prívlastkami, aby sa ich vnímanie bežnou a nerozhľadenou verejnosťou marginalizovalo.

Regionálne média sú zaplavené inzerciou, platenými článkami, vloženými PR materiálmi ... až si v istej chvíli prestanú uvedomovať – vedomé či nevedomé, že aj ich bežná publicistika, z hľadiska vyvážeností materiálov a zverejňovaných faktov, je už na strane investora či predkladateľa zámeru a má veľmi ďaleko od objektivity. 

Sú realizované prieskumy verejnej mienky so sugestívne položenými otázkami. O tieto prieskumy sa následne opiera argumentácia investora voči ešte váhajúcej verejnosti.

Vznikne internetová stránka obhajujúca zámer, ktorá v časti „najčastejšie otázky“ odpovedá na otázky, ktoré položil predkladateľ zámeru sám sebe a nie na pochybnosti a odborné výhrady, ktoré obsahuje oponentúra.

Voči občianskemu združeniu či občianskej iniciatíve vytvorí investor „nezávislé“ občianske združenie, ktoré zámer obhajuje. Jeho skryté financovanie investorom či predkladateľom zámeru sa stratí v nepriehľadnej spleti rôznych finančných transakcií.

Pri stanovovaní rozsahu hodnotenia na MŽP SR sa zúčastnia stretnutia zástupcovia investora či predkladateľa zámeru, spolu so zástupcom PR agentúry, hovorcom zámeru ... , v ťažkej presile voči oponentom, aby tým demonštrovali svoju moc. Samotní predstavitelia ministerstva sú na rokovaní v trvalej defenzíve a niekedy naozaj netušíte, koho záujmy vlastne zastupujú. 

EIA platí investor a preto nie je v jeho záujme, aby záverečné hodnotenie bolo negatívne. V SR existuje, v mnohých prípadoch, hmatateľné prepojenie medzi predkladateľmi zámeru resp. investorom, firmou , ktorá vypracováva EIA a vedeckou obcou (externí spolupracovníci danej firmy z rôznych ústavov a vysokých škôl, ktorí sa chcú tiež finančne „vyhojiť“). Ide o spoločenský negatívne win-win.

Pri kladnom záverečnom hodnotení a vydaní územného rozhodnutia, predkladateľ zámeru má možnosť investíciu za finančnú úhradu odstúpiť inej spoločnosti, často mimo územie SR, a sročka zanikne. Od tejto chvíle už negarantuje nič.

Pri zápornom výsledku záverečného hodnotenia, zámer mierne prepracujú, a posunú ho do nového hodnotenia, k inému mestu či dedine. Možno práve k vášmu domu ... 

Investiční nomádi nemôžu prehrať. Ich produkcia zámerov a „geniálnych riešení“ je ohromná a veľmi slabou občianskou spoločnosťou praktický nekontrolovateľná.

Len preštudovanie zámeru a vypracovanie pripomienok k nemu vyžaduje min. 2 pracovné dní. Kto to, za všetkých slušných ľudí, všetky tie upratovačky, sústružníkov, predavačky ... bude robiť? A priznajte si, kto z Vás navštevujú Enviroportál, sleduje elektronickú „úradnú tabuľu“ obce či mesta ...? 

Investiční nomádi tiahnu krajinou v podobe rôznych vzájomne poprepájaných sročiek bez majetku, zamestnancov, histórie, skúseností a referencií ... , nafázovaný na skryté záujmy regionálnych politikov a PR agentúry.

A prečo to robia?

V Operačnom programe Životné prostredie bolo pre programové obdobie rokov 2007 – 2013 elokovaných 1,82 mld. €, v programovom období rokov 2014 – 2020 už pôjde o 3,138 mld. €.

Nehrá sa o fazuľky ...

... vezmite si napr. „transfer technológie“ pri Liptovskom Hrádku za cca 66 mil. eur (cca dve miliardy v starej mene) a ak je provízia len 10 % ...

... fakt sa oplatí kočovať krajinou a plniť si vlastné sny. A investiční nomádi majú sny luxusné. 

Rudolf Pado

Rudolf Pado

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 462
  •  | 
  • Páči sa:  1 533x

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu