Po formálnej a obsahovej stránke sa každá kapitola člení na poznatkovú časť pre učiteľov, na námety aktivít pre žiakov a na pracovné listy.
Do prípravy kapitol sa zapojilo 40 autorov a recenzentov zo všetkých karpatských krajín. Každý z nich prispel poznatkami v rámci svojej záujmovej oblasti do vytvorenia mozaiky života v Karpatoch.
Pri zostavovaní príručky autori zvolili biotopový prístup. V rámci hlavných karpatských biotopov – lesy, travinné biotopy, vody a mokrade, extrémne biotopy – spoznáte hlavné skupiny organizmov (cievnaté rastliny, machorasty, lišajníky, huby, cicavce, vtáky, plazy, obojživelníky, ryby, bezstavovce), ktoré v nich žijú. Z týchto poznatkov vychádzajú námety aktivít pre žiakov a následne pracovné listy k týmto aktivitám.
Námety aktivít sú zamerané na podporu interaktívnych foriem a metód vyučovania, skupinovej práce, zážitkového učenia, na hry a pútavé úlohy vhodné na aktivizáciu a motiváciu.
Vydanie publikácie financovala Nemecká spolková nadácia pre životné prostredie (DBU) a Nadácia SPP v rámci projektu troch organizácií: Inštitútu DAPHNE, Iniciatívy karpatského ekoregiónu (CERI) a organizácie Thüringer Ökoherz s názvom Svet Karpát – zvyšovanie povedomia o biodiverzite Karpát. Publikácia vyšla v slovenskom a anglickom jazyku.
Učebné pomôcky – identifikačné kruhy
Na podporu záujmu žiakov o spoznávanie živích organizmov a ich aktívnej, samostatnej práce autori pripravili pútavé identifikačné kruhy na určovanie rôznych skupín organizmov. DAPHNE je schopné na objednávku zhotoviť farebné laminované identifikačné kruhy zamerané na spoznávanie našich druhov:
1.lesných drevín (sada – 2 kruhy)
2.liečivých rastlín
3.lesných bezstavovcov
4.vodných bezstavovcov
5.rastlín rašelinísk
6.stavovcov rašelinísk
Pomôcky sa dajú využiť na prvom i druhom stupni základnej školy, ako aj v školských kluboch. Farebné podklady na zhotovenie kruhov sú publikované v príručke pre učiteľov základných škôl Rozmanitosť života, ktorú vydalo Daphne v roku 2007.
Viac na http://www.daphne.sk