reklama

Odpad – surovina alebo hrozba?

Zákon o odpadoch charakterizuje odpad ako hnuteľnú vec, ktorej sa jej držiteľ zbavuje, chce sa jej zbaviť alebo je v súlade so zákonom či osobitnými predpismi povinný sa jej zbaviť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Odpady podľa skupenstva delíme na plynné, kvapalné (priemyselná výroba, vypúšťanie žúmp do potokov a riek v dôsledku chýbajúcich kanalizácii a ČOV v mestách a obciach, a nezodpovedného správania sa obyvateľstva, poľnohospodárstvo) a tuhé. 

Odpady sa zneškodňujú (najčastejšie ukladajú na skládky alebo spaľujú) a zhodnocujú (triedia a recyklujú, kompostujú, a pod.) 

Skládky odpadov delíme na riadené (legálne) a neriadené (tzv. čierne, divoké).
Aj riadené skládky majú mnoho nevýhod: potenciálne úniky priesakových vôd, reakcie vnútri skládok a vznik skládkového plynu (metán je pritom skleníkový plyn), obťažujúce vplyvy na obyvateľov (výpary, zapáchajúce látky, lokálne požiare, hlodavce, znečistenie prostredia, a pod.), záber pôdy pri výstavbe a záber priestoru pri ukladaní odpadu (1 tona komunálneho odpadu = min.1 m3 priestoru), dopravné náklady prepravy odpadov a ďalšie vyvolané investičné náklady (poškodzovanie povrchu vozoviek, ovplyvňovanie statického stavu budov na dopravnej trase, a pod.), poškodzovanie miestnych druhov zvierat, rastlín a krajino – ekologického vzhľadu krajiny, nezvratná likvidácia zdrojov (skládkujeme využiteľné druhotné suroviny), ekonomické straty zo skládkovania (strata druhotných surovín, záber krajiny, zníženie estetickej kvality krajiny, zmena kvality životného prostredia v okolí skládky, náklady na vybudovanie a rekultiváciu skládky, a pod.), zdravotné vplyvy skládok na obyvateľov (rakovina močového mechúra, pľúc a žalúdka, leukémia, a pod.). 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Ako dlho sa rozkladajú odpady v prírode?

Ohryzok z jablka: 3–6 mesiacov, cigareta: 3 mesiace až 2 roky, zápalka: 6 až 10 mesiacov, papierová vreckovka: 3 mesiace, noviny a časopisy: 3 až 12 mesiacov, žuvačka: 5 rokov, motorový olej: 10 až 100 rokov, pneumatika: 30 až 500 rokov, plechovka: 20 až 100 rokov, baterka 20 až 500 rokov, PET fľaše a igelitové tašky: 100 až 1000 rokov, telefónna karta: 1 000 rokov, polystyrén: 1000 rokov, sklo: 4 000 rokov.

Spaľovne odpadov vytvárajú mýtus, že odpad zmizol. Nie je to pravda. Komunálny odpad, zmes rôznorodých materiálov tuhého skupenstva, sa zmenil na plynný, kvapalný a tuhý odpad (zvyšok po spálení), z čoho časť má charakter nebezpečného odpadu a musí byť uskladnená na skládke nebezpečného odpadu. 
Negatíva spaľovní odpadov: nenávratné ničenie druhotných surovín a plytvanie prírodnými zdrojmi, nedostatočná energetická účinnosť a efektívnosť spaľovania odpadov (recyklácia materiálu ušetrí priemerne 3–násobne viac energetických vstupov), spaľovne menia heterogenný materiál rôznych fyzikálno–chemických vlastností na homogenný toxický odpad, potencionálne znečistenie vôd (výtoky z filtračných zariadení na čistenie plynov a chladiaca voda), zvýšená frekvencia dopravy (doprava odpadov do spaľovne) a ňou vyvolané negatívne efekty (hluk, zvýšená prašnosť, vibrácie, poškodzovanie vozoviek a pod.), spaľovanie je najdrahší spôsob nakladania s odpadmi (16–40 USD/tona), výstavba spaľovní pôsobí proti systémom triedenia, recyklácie a minimalizácie odpadov, spaľovne nevytvárajú doplnkové pracovné príležitostí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podľa prieskumu Technickej univerzity v Košiciach (Rybár a kol., 1994–1995) a časopisu Wormer (Priemerné zloženie domového odpadu v Európe) domáci odpad má nasledovné priemerné váhové zloženie: 20% papier, 12% sklo, 45% bioodpad, 7% plasty, 4% kovy (železné a neželezné), 4% textil, 3% drevo, guma, koža, 1% nebezpečný odpad, 4% anorganické látky. 

Trvalo udržateľná hierarchia odpadového hospodárstva zahŕňa (v poradí v akom je uvedené):

Minimalizácia vzniku a nebezpečnosti odpadov
Opätovné používanie
Materiálové zhodnocovanie odpadov (recyklácia, kompostovanie bioodpadov)
Energetické zhodnocovanie a zneškodňovanie (spaľovne, skládky)
Skládkovanie odpadov

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo môžete urobiť Vy?

- Premýšľajte už pri nákupoch o tom, koľko odpadu kúpenými vecami vytvoríte. Uprednostňujte výrobky trvácne, s dlhou životnosťou, z recyklovaných materiálov, bez toxických látok. Zároveň také, ktoré po doslúžení môžeme vytriediť a poslať na recykláciu.

- Odolávajte pokušeniu kupovať veci, ktoré reálne nepotrebujete. Nepodliehajte konzumným súťažiam, propagačným akciám ... Zdroj vlastného uspokojenia hľadajte v sebe, v rodine, priateľských vzťahoch a nie vo výrobkoch a nakupovaní.

- Nekupujte nadmerne a zbytočne balený tovar. Uvedomte si, že obal je súčasťou ceny výrobku, ktorú zaplatíte. Kupujte radšej vo veľkých obaloch zaplnených tovarom, ako to isté množstvo v malých obaloch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- Pri balenom tovare uvažujte o charaktere obalu – t.j. či je z recyklovateľného materiálu (nedajte sa pomýliť rôznymi závadzajúcimi „ekoznačkami“).

- Na nákupy noste vlastnú trvácnu tašku a nevyužívajte „bezplatne“ dávané tašky a vrecúška.

- Využívajte bezobalový predaj (predaj olejov, saponátov ... do vlastných prinesených obalov).

- Nekupujte jednorázové výrobky (plienky, žiletky, ...) a výrobky s krátkou životnosťou.

- Minimalizujte spotrebu výrobkov z kategórie nebezpečných odpadov (napr. jednorázových batérií - monočlánkov). Skoro ku všetkým takýmto výrobkom existuje ekologicky prijateľná alternatíva.

- Pri nákupoch uprednostňujte miestne produkty (podpora miestnej ekonomiky, miestnej zamestnanosti, nižšie prepravné náklady, atď.).

- Žite plnohodnotne, ale šetrne (napr. používajte papier z oboch strán, obľúbené nápoje kupujte vo vratných fľašiach, používajte znovunabíjacie batérie bez obsahu ťažkých kovov, a pod.)

- Opätovne používajte výrobky (opravujte, prešívajte, zapožičiavajte, darujte, vymieňajte).

- U nápojov uprednostňujte vratné obaly a vyhýbajte sa jednorázovým (hlavne hliníkovým plechovkám a viacvrstvovým obalom).

- Používajte recyklovateľné náplne, tonery a pásky do tlačiarní.

- Ak sa cítite byť obťažovaní reklamnými letákmi vo Vašej schránke, umiestnite si na ňu nápis „Nevhadzujte reklamy“. Od 1. mája 2001 podľa § 3 ods. (6) zákona o reklame je ignorovanie takejto vôle občana zo strany roznášačov reklamných médií možné nahlásiť na Slovenskej obchodnej inšpekcii. 
 

Rudolf Pado

Rudolf Pado

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 462
  •  | 
  • Páči sa:  1 533x

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu