V krajine, v ktorej takmer všetci – od ústredných orgánov štátnej správy, cez samosprávy a miestnu štátnu správu, až po firmy, občanov a podnikateľské subjekty odpadového hospodárstva hľadajú skôr dôvody ako veci nerobiť , než ako ich robiť efektívne a za primeranú cenu, nepomôže ani Xtá novelizácia zákona o odpadoch a nadväzujúcich právnych predpisov či zakladanie organizácii zodpovednosti výrobcov (OZV).
Všetci hráči v systéme vedia, že pokiaľ každému z nich nebude pridelený jeho tieňový policajt, tak hľadať tretie cesty sa oplatí.
Aj preto neprekvapuje téma, ktorú otvoril súčasný poslanec prešovského mestského zastupiteľstva a dlhoročný občiansky aktivista Richard Drutarovský a ktorá má znaky dobré zorganizovaného sofistikovaného podvodu na občanoch.
O čo ide?
Prešovská radnica sa - rovnako ako mnoho iných samospráv - topí v probléme zvanom „likvidácia odpadu“. Je len terminologickým detailom, že odpad sa nelikviduje, ale nakladá sa s nim - zneškodňuje sa alebo zhodnocuje. Z dôvodu zabezpečenia „likvidácie odpadu“ na nasledujúce roky preto stanovila Uznesením MsZ v Prešove rámcové podmienky súťaže pre zabezpečenie takejto činnosti.
V čom je problém?
Kde sa zjavil, tu sa zjavil ... poslanecký návrh, ku ktorému sa aktuálne nikto nehlási, a ktorý zužuje rámcové podmienky súťaže na energetické zhodnocovanie komunálneho odpadu z mesta Prešov činnosťou R1 ... na dobu 10 rokov ... za 22 mil. eur bez DPH, ktorým sa prakticky vyradili zo súťaže všetky subjekty, ktoré nemajú v prevádzkovom portfóliu technologické zariadenie na energetické zhodnocovanie komunálnych odpadov. Spoločnosťami, ktoré disponujú takýmto zariadením, sú v SR: KOSIT, a. s., Košice a OLO, a. s., Bratislava.
A to nie je koniec prešovskej komunálnej frašky.
Mám za to, že takto zadefinované podmienky súťaže, sú taktiež v rozpore so záväznou hierarchiou odpadového hospodárstva SR taxatívne určenej v zákone o odpadoch (§ 6 ods. 1), nakoľko odrádzajú obyvateľov mesta od triedenia odpadov. Načo? Veď to predsa zlikvidujeme! Metóda R1 je v tejto hierarchii až na predposlednom mieste, za predchádzaním vzniku odpadu, prípravou na opätovné použitie a recykláciou, pred zneškodňovaním napr. ukladaním na skládky komunálnych odpadov.
Hierarchia odpadového hospodárstva, ktorú chce akosi prešovská radnica ignorovať, nie je samoúčelná - vytvára právne východiská pre dosiahnutia strategického cieľa záväzného pre SR do roku 2020: triediť min. 50 % hmt. komunálnych odpadov a min. 70 % hmt. stavebných a demolačných odpadov.
Skúseností zo sveta ukazujú, že je pomerne nešťastné, ak podnikateľské subjekty vlastniace technologické zariadenie pre energetické zhodnocovanie odpadov zároveň organizujú zber a prepravu komunálneho odpadu, a to vrátane separovaného zberu, nakoľko ich vnútorný motív odpad nespaľovať (energetický nezhodnocovať) je veľmi nízky. Košická spoločnosť Kosit, a. s. a OLO, a. s. sú v oboch mestách dominantnými hráčmi vlastniacimi technológiu R1 a zároveň zabezpečujúcimi logistiku separovaného zberu a osvetu obyvateľstva.
Napriek vyššie uvedenému si myslím, že „v hre o Prešov“ je v tom KOSIT, a. s. nevinne. Správa sa a bude sa správať spôsobom, ktorý je pre podnikateľské subjekty prirodzeným – trhovo, využijúc rámce, ktoré stanovil niekto iný, v danom prípade poslanci MsZ v Prešove.
Zverejnené video z 31. Zasadnutia MsZ v Prešove je tragikomickou sondou do niektorých hláv zástupcov ľudu a dôkazom toho, že mentálny svet veľkej politiky je transformovaný aj do malých komunálnych postavičiek.
V každej normálnej krajine, bez ohľadu na to čo si poslanci MsZ v Prešove myslia o odpadovom hospodárstve a čo o ňom vedia, by sa o ich „likvidáciu odpadu“ už zaujímal Úrad pre verejné obstarávanie a Generálna prokuratúra SR.Lebo ak premiér Fico hľadá korupciu, tak mal by predovšetkým hľadať miesta, kde možno nenápadne drieme. Niekedy totiž stačí iba pootvoriť dvere.
Súvisiace články:
- Likvidáciu odpadu v Prešove poslanci nevyriešili
- Poslanci sa budú opätovne zaoberať aj likvidáciou odpadu
Doplnené dňa 30.03.2017:
- Iniciatíva Zastavme ich ...