Školstvo: peniaze nevytvoria morálku

Autor: Rudolf Pado | 25.7.2017 o 15:08 | (upravené 8.8.2017 o 17:57) Karma článku: 5,68 | Prečítané:  784x

Tolerovaný mobing či bossing, platenie výpalného nadriadenému, lokálne rodinkárstvo, nulová solidarita s kolegami, názorová a postojová fragmentácia kolektívov, účelové plátanie plných úväzkov pre neschopných, 

... rovnostárstvo v odmeňovaní, zneužívanie mladistvých,  zatĺkanie šikanovania až do tragického momentu, mnohokrát sporná individuálna hodnota za peniaze  ... sú len malým výpočtom problémov regionálneho školstva, ktoré občas presiaknu na verejnosť, úspešne a účelovo sa  strácajúc v mlživom opare ultimatívnej požiadavky na ďalšie verejné finančné zdroje generujúce zmenu.     

Tento nereformovateľný svet mnohých hráčov – ministerstvo a jeho insitné inštitúcie, zriaďovatelia, pedagogickí a nepedagogickí zamestnanci, rodičia, žiaci  –  z ktorých každý sleduje len osobné záujmy a obhajuje vlastné individuálne práva na prežitie, je paralelným svetom ohraničeným ministerskými vyhláseniami, nečitateľnými a neúprimnými sloganmi o demokracii, občianstve, starostlivosti o životné prostredie ...v školských vzdelávacích programoch, kontrolami zameranými na použitú farbu pera, formálne zapracovanie ministerstvom určených tém či  individuálnu úroveň vypĺňania školskej dokumentácia.

V mašinérii desiatok tisíc školským rokom sa prebíjajúcich pedagógov, pripomínajúcom únavný a do zblbnutia sa opakujúci menštruačný cyklus v ktorom niektorí strávia štyridsať rokov, nie je čas na individuálnu sebareflexiu, nekompromisné oddeľovanie zrna od pliev, skutočné vízie a hodnotové postoje.

Školstvo je prebujneným Matrixom plným jedincov, ktorým ani absolútna občianska apatia nebráni vyučovať občiansku výchovu, ich rétorická environmentálna výchova má nulový odraz v praktických – a aj konfliktných – krokoch  v prospech životného prostredia (komunistické 1. máje vystriedali kolektívne orgazmy Dňa Zeme)  a etický rozmer ich individuálneho života je tragikomickou ukážkou toho čo všetko dokáže slovenské školstvo do seba absorbovať.

Ak by slovenské právne normy boli reálne vzťahované aj na školské prostredie a kontrolované, väčšina  škôl by len ťažko vysvetľovala napr. fakt, že v ich interiéroch sa neseparujú povinné zložky (papier, sklo, plasty, kovy + oddelene zhromažďovanie odpadov s nebezpečnými vlastnosťami). Systém, ktorý má vychovávať je sám nevychovaný relativizujúc vlastné práva a povinností.

Ak by slovenské školstvo disponovalo morálkou a vychovávalo občanov nie daňových poplatníkov, tak žiadny pedagóg (nielen) etickej, občianskej či environmentálnej výchovy, by osobnostne neuniesol kontrast interiérového školského filozofovania napr. o odpadoch pri pohľade na vznikajúcu nelegálne skládky odpadov v k. ú. obce, a to len preto, že zriaďovateľ je vyhrážajúci sa alibista a gauner v jednej osobe.

Názornou ukážkou totálneho kontrastu medzi výchovou a činmi, a to už na úrovni materskej škôlky, je ostatný  prípad z Liptovského Mikuláša.

MŠ na ul. Agátovej  - na najväčšom mestskom sídlisku - sa v minulosti slobodne a na vlastnú žiadosť zapojila do projektu OZ TATRY, ktorého cieľom bolo skrášlenie areálov školských zariadení v meste. Výchovno – vzdelávacie zariadenia dostalo bezplatne sadenice drevín, v počte podľa požiadaviek. Prešiel čas ...         

... zo sadeníc vyrástli mladé stromy, s pravidelnými korunami, bez akéhokoľvek poškodenia, vplyvov na zdravie a život ľudí. Tieto stromy mohli desaťročia skrášľovať areál a sídlisko, vytvárať priaznivé tienenie, zachytávať prachové častice ..., ak by sa niekto nerozhodol do ich habitusu zasiahnuť.

Vpravo habitus stromu pred zásahom, za plotom jeho dekapitované dvojča

STN 83 7010 Ošetrovanie, udržiavanie a ochrana stromovej vegetácie v praktickom výkone

 STN 83 7010 Ošetrovanie, udržiavanie a ochrana stromovej vegetácie v praktickom výkone

Ostatné je len príbeh o morálnej a čiastočne zákonnej škode, o strate dôvery, o formálnosti výchovno – vzdelávacieho procesu ovplyvňujúcom mentálny svet detí a mladistvých ...

Nepochybujem o tom, že nielen v tejto škôlke, sa naďalej budú recitovať básničky, kresliť stromčeky a „smutné“ potoky, pripravovať besiedky pre rodičov ... , na školské výstupy sa budú starostlivo natierať mimikry výchovy. Boj o žiaka, cez zblbnutie rodičov,  je neúprosný.

V mojom svete však majú právo vychovávať len vychovaní. A to žiadne peniaze v školstve nevyriešia. Morálku peniazmi nevytvoríte.      

 

P.S:

OZ TATRY sa snaží monitorovať  dianie v životnom prostredí, a to na lokálnej i celoštátnej úrovni.  Chceme, aby naša práca nebola závislá od nesystémových a často pre kritické mimovládne organizácie nedostupných grantových výziev. Každý občan či slušná firma, ktorá je stotožnená s našou víziou ochrany životného prostredia, nám môže pomôcť vybudovať finančnú nezávislosť formou mesačného finančného daru vo výške, 5, 10, 15 ... eur. Všetky informácie k zadaniu trvalého mesačného  príkazu nájdete tu. ĎAKUJEME.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Z Bonaparte do štátnej rezidencie? Fico plánuje bývanie aj pre Kisku a Danka

Šéf Úradu vlády Igor Federič kedysi vybavoval pre premiéra luxusnú vilu pri Bratislavskom hrade. Fico sa bránil, že by sa tam nikdy nenasťahoval.

TV

Obesíme ťa: Kto a prečo chce obesiť Michala Havrana

Šéfredaktorka sa rozpráva s M. Havranom o knihe, ktorá vyjde v utorok.

AUTO

Na vjazde do Bratislavy sa tvoria kolóny

Zdržanie je na viacerých miestach vyše polhodinové.


Už ste čítali?