reklama

Nikdy to nevzdávať, pán prezident

Niekde uprostred sadenia stromov v kombinácii s terénnym monitoringom sa okolo mňa obtrela správa o tom, že pán prezident Andrej Kiska už nechce byť hlavou štátu. A na orosené čelo mi vyskočila ďalšia vráska.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (22)

Lopata v ruke a manuálna práca oslobodzujú myseľ a vytvárajú priestor myšlienkam. A tak som uprostred borovíc, javorov, brestov ... rozmýšľal nad tým, čo vedie politika s najvyššou občianskou dôverou, uprostred spoločenskej krízy hodnôt a v krajine akcesorického výskytu skutočných osobností k opusteniu ringu? Najmä ak - po celé tie roky - z prezidentského paláca vyzýva občanov k odvahe, občianskej statočnosti, k účasti na zápase za lepšie Slovensko.

Zostarol som a stojím na prahu päťdesiatky. Roky v kalendári sa premenili na vysadené háje, remízky a parky, na bezpočet podnetov riešiacich protiprávne konanie firiem a občanov, na odstránené nelegálne skládky a čistejšie potoky, na stovky zorganizovaných brigád a tisíce dobrovoľníkov, ktorých tváre mi z hlavy vymazáva čas, na príval prednášok na školách ... A niekde uprostred toho všetkého mi z malého okatého batôžka vyrástla dospelá slečna. Aj ja som si, pán prezident, kládol dvadsať rokov otázku o tom, čo som vlastnej rodine dal či vzal, či to všetko stálo za to a či je vôbec účelné venovať svoj život anonymnej mase aj tak nevďačných a často neuveriteľne hlúpych či povrchných občanov. Aj dnešný môj deň je odpoveďou na túto otázku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vraj ste daňový podvodník vykrikujú po Vás skutoční zlodeji a Vy – pán prezident – na ich všeobecnú radosť nám kývate na rozlúčku s pátosom akéhosi budúceho prekvapenia. Obklopený poradcami, ansáblom úradníkov prezidentskej kancelárie, hovorcom - ľudským, finančným a mediálnym kapitálom pre odvrátenie akéhokoľvek útoku, ste nikdy nežili v pozícii bezvýznamného mravca. Do telefónneho slúchadla Vám nebľačia nepríčetní a vyhrážajúci sa starostovia, nečelíte dvadsať rokov nekončiacim obštrukciám zo strany úradov, nie ste povinný zniesť neuveriteľnú tuposť niektorých príslušníkov orgánov (ne)činných v trestnom konaní v postavení Hviezdy smrti ... a len škrípať zubami a ísť ďalej.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Sú ľudia, ktorí celý život ťahajú káričku a je mnoho takých, ktorí sa len vezú,“ povedal – pán prezident – kapitán Acháb v Bielej veľrybe. Je to dané – Gaussovou krivkou, vzdelaním, schopnosťami ..., že iba malá časť ľudí – a to nielen na Slovensku – má potenciál spoluvytvárať spoločenský vývoj od úrovne lokálnej až po úroveň národnú. Ostatní ľudia sú len pasívnymi konzumentmi výsledkov tohto vývoja zamieňajúc si záujem o veci verejné s jednorazovou účasťou na voľbách resp. neškodnými obeťami dejín. V živote však ide o viac než len o prežitie.

Niekde uprostred sadenia stromov v kombinácii s terénnym monitoringom sa okolo mňa obtrela správa o tom, pán prezident, že už nechcete byť hlavou štátu. A na orosené čelo mi vyskočila ďalšia vráska a otázka: „Prečo?“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Učili ma, že ulica sa bráni do posledného vystreleného náboja, že Zlu sa neustupuje, že život – ten časový úsek medzi úsvitom a západom je potrebné niečím naplniť, že vždy treba vstať z rozbitých kolien, zvestovať „mohlo byť aj horšie“ a kráčať ďalej, lebo tak robili všetci – mučení, znevažovaní, popravení ... - vďaka ktorým sme dnes tu hoc sme prehrali mnohé civilizačné a duchovné bitky.

Váš odkaz, pán prezident, aj keď starostlivo zabalený a s tajomnou pridanou hodnotou, ktorú vraj odhalí až čas, je zvestovaním o tom, že vždy, keď pôjde do tuhého, treba to zabaliť a uprednostniť osobný záujem a pohodlie pred akoukoľvek obetou v prospech nadčasových ideálov. A tento odkaz je – najmä pre angažovaných občanov – súčasných či budúcich, bez patričného spoločenského postavenia, finančného a mediálneho zázemia, zničujúci.

Rudolf Pado

Rudolf Pado

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 462
  •  | 
  • Páči sa:  1 533x

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu