reklama

Bullshit v podaní Lidla

Dobro nemá mať podobu marketingovo vypočítaného nezmyslu, nemá byť odpočítateľnou nákladovou položkou a ani generovať neakceptovateľné spoločenské externality.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (79)

Predvianočný čas je časom bilančného chválenkárstva. Všetci – aj tie najväčšie hovädá – nám ďakujú, že sme boli s nimi a želajú šťastné a veselé. Milióny utopené v nadbytočnej reklame a otravnom marketingu, mohli byť – v ideálnom svete – invalidnými vozíkmi, zdravotníckymi prístrojmi, modernými centrami sociálnej starostlivosti, mestskými parkami ... , ale kto by už postavil daňovo neodpočitateľnú filantropiu na neodvysielanej reklame a nepotlačených hárkoch papiera ponúkajúcich jogurt za 0,23 eura. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V rámci tejto predvianočnej a neznesiteľne neúprimnej hystérii, nám spoločnosť Lidl SR, v.o.s., zvestuje radostnú novinu o výsadbe stromov v slovenských lesoch. A verejnosť či zákazník kontextovo neuvažujúci, akosi odmieta vidieť a zamyslieť sa nad: 

Po prvé: Zákon o ochrane prírody a krajiny definuje národný park ako „rozsiahlejšie územie, spravidla s výmerou nad 1 000 ha, prevažne s ekosystémami podstatne nezmenenými ľudskou činnosťou alebo v jedinečnej a prirodzenej krajinnej štruktúre, tvoriace nadregionálne biocentrá a najvýznamnejšie prírodné dedičstvo, v ktorom je ochrana prírody nadradená nad ostatné činnosti.“ Táto definícia nehovorí nič o sadení stromčekov, nieto ešte o slovenských rekordoch v ich výsadbe. Myslím si, že „spoločenská zodpovednosť“ akejkoľvek firmy nemá napomáhať k maskovaniu skutočných problémov lesného hospodárstva a správy národných parkov na Slovensku. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po druhé: Zákon o lesoch prikazuje majiteľovi pozemku alebo jeho obhospodarovateľovi nasledovné - „Obnovu lesa na holine je obhospodarovateľ lesa povinný vykonať najneskôr do dvoch rokov a v ochranných lesoch do troch rokov od skončenia kalendárneho roka, v ktorom holina vznikla, okrem chránených území s piatym stupňom ochrany; ak ide o holiny s ponechaným odumretým lesným porastom, kde je nebezpečenstvo ohrozenia života alebo zdravia pri obnove lesa, lehota neplynie. ... Ak na holine zanikli podmienky na prirodzenú obnovu je obhospodarovateľ lesa povinný vykonať umelú obnovu na základe úpravy programu starostlivosti o lesy vykonanej hospodárom.“ K obnove porastu je zaviazaný obhospodarovateľ lesného pozemku, za týmto účelom je povinný vytvárať si rezervu pre výsadbu a údržbu porastu, táto činnosť je zo zákona povinná a nie je viazaná na žiadne dary, verejné zbierky či korporatívnu filantropiu.  

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po tretie: V rámci kampane „Voda pre stromy“ venuje spoločnosť Lidl SR, v.o.s., jeden cent za každú predanú 1,5 litrovú fľašu minerálnej vody Saguaro na kúpu a výsadbu mladých stromčekov. Pri cene jedného kusa smreka obyčajného 0,1529 € (výška sadenice 11 – 15 cm) a milión sadeniciach ide o sumu 152 900 €, čo sa rovná 15 290 000 predaným 1,5 litrovým PET –fľašiam s minerálnou vodou. To je čiastkový a konkrétny príspevok spoločnosti Lidl SR, v.o.s., k produkcii odpadov na Slovensku.

Po štvrté: Spoločnosť Lidl SR, v. o. s., mala v roku 2017 tržby 1 149 997 000 € (pre nechápavých miliardu eur) a zisk pred zdanením 110 621 000 €, to jej však nebráni ohurovať verejnosť miliónom vysadených sadeníc v období rokov 2012 až 2018 - za cca 150 000 eur - na ktoré sa vyskladali samotní zákazníci kúpou minerálnej vody. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Vizuál: Lidl

Po piate: Aká je mortalita vysadených stromčekov, aký bude ich konečný počet po postupných výchovných zásahoch – prečistkách a prebierkach? Milión na začiatku – na lesnom pôdnom fonde – nie je miliónom na konci obnovného cyklu. 

Po šieste: Ak sa už spoločnosť Lidl SR, v.o.s., rozhodla „páchať“ spoločenskú zodpovednosť, prečo sa nesústredí na urbanizované mestské prostredie, ktorého súčasťou je i záber plôch za účelom výstavby ich vlastných lokálnych predajní a prináležiacich parkovacích plôch, to všetko spojené so zvyšovaním povrchového odtoku, prehrievania mestského prostredia ... Azda preto, že výsadba napr. 300 kusov vzrastlých stromov opatrených oporou, s niekoľkoročnou nevyhnutnou starostlivosťou, neznie tak ohurujúco ako medializácia slovenských rekordov realizovaných v prostredí národných parkov.

Po siedme: Koľko stromov – dospelých – „zlikvidovala“ spoločnosť Lidl v rámci rôznych letákových kampaní a aké sú jej ročné náklady na reklamu a marketing? 

Potom, čo veľké nadnárodné spoločnosti najprv sprivatizovali 2%-asignáciu dane presúvaním finančných prostriedkov k vlastným nadáciám využívajúc ich na pokračujúci marketing a posilňovanie značky, skrývajúc sa za sociálnu a inú filantropiu, nám v prebiehajúcom čase – v otravných pätnásťminútových reklamných blokoch – želajú šťastné a veselé, chvália sa spoločenskou zodpovednosťou ... A následne nám - s pokojom Angličana (pred referendom o Brexite) - zdražia plyn a elektrinu, zašlú SMS-ku o nových novoročných bankových poplatkoch, zmenia názov, cenu a dátové plnenie paušálu ...

Dobro, ktoré sa nedá zahrnúť do odpočítateľných nákladov, sa nekoná. 

Rudolf Pado

Rudolf Pado

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 462
  •  | 
  • Páči sa:  1 533x

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu