Quo vadis Liptovská Mara?

Autor: Rudolf Pado | 26.4.2019 o 10:53 | (upravené 6.6.2019 o 14:14) Karma článku: 5,39 | Prečítané:  2147x

Kým na Domaši chýba voda, tak na liptovskom vodnom diele záujem kompetentných úradov ustanoviť  pravidlá pre činnosti odohrávajúce sa na jeho hladine i brehoch.     

Stojíme na prahu ďalšej letnej turistickej sezóny, v radostnom očakávaní väčšieho počtu návštevníkov i prenocovaní - veď Liptov už predbehol Tatry, a nič sa nezmenilo.      

Na plážach Liptovskej Mary budú polihovať a posedávať  rekreanti, z ktorých väčšina by musela Štatútu krajinného celku Liptovská Mara vykať. Tento dokument totiž vznikol za čias národných výborov, v danom prípade okresného národného výboru (ONV),  pod číslom 226/76 z dňa 17.12.1976 a nadobudol účinnosť dňa 1. februára 1977.

Tento štyridsaťdva ročný  materiál, ktorý väčšina inštitúcií už nenájde ani v archíve – štylistikou prislúchajúcej dobe, okrem iného, opisuje nepovolené činnosti:  zakazuje sa spaľovať hmoty, ktorých splodiny znečisťujú ovzdušie, najmä dymom, plynmi a pachmi, znehodnocovať ovzdušie chodom spaľovacích motorov a obťažovať nadmerným hlukom motorov  idúcich na vysoké obrátky, upravovať brehy alebo budovať zariadenia v priestore vodnej nádrže, vypaľovať kroviny, trávy a poškodzovať  úrodu na poľnohospodárskej pôde, chovať  a pásť zvieratá mimo poľnohospodárskej pôdy a nechať voľne pobiehať psov a mačky,  svojvoľne kŕmiť ryby a zver, používať svetelné a zvukové zdroje nadmernej intenzity, vrátane hlučnej reprodukcie zvuku a rozhlasových a televíznych prijímačov, magnetofónov a gramofónov,  prevádzkovať lunaparky, kolotoče, húsenicové  dráhy a iné zariadenia hlučnej zábavy, svojvoľne ambulantne predávať drobné predmety, používať provizórne predajné zariadenia mimo plážových priestorov s výnimkou príležitostných politických a spoločenských podujatí s hromadnou návštevnosťou.                        

Problémy VN Liptovská Mara nemôžu riešiť dobrovoľníci (Zdroj: https://mikulas.dnes24.sk)

Podľa štatútu sa akákoľvek výstavba musí riadiť jeho ustanoveniami, je zakázané stanovanie a táborenie mimo verejných táborísk - kempov, kúpanie je možné len na vyhradených miestach s charakterom pláží, ktoré sa riadia plážovým poriadkom a vlajkovou signalizáciou, počas letnej sezóny je zakázaný prelet lietadiel a motorových lietajúcich strojov nad územím vo výške menšej ako 5 000 m.

Dokument nepozná a neupravuje jazdu na vodných skútroch či motorových člnoch, nakoľko definuje len vodné lyžovanie, športové potápanie, člnkovanie, jachting a veslovanie, a to z hľadiska vymedzenia plôch signalizačnými bójami i pravidiel pohybu. Neupravuje taktiež pravidlá pre hausbóty.  

Za tridsať rokov od Nežnej revolúcie nedokázali zodpovedné inštitúcie a orgány, predovšetkým Žilinský  samosprávny kraj, zareagovať na zásadné spoločenské zmeny a s nimi spojené legislatívne úpravy týkajúce sa ochrany a tvorby životného prostredia, hygieny, protipožiarnej a protipovodňovej ochrany, stavebnej činnosti, ako aj rozvoja nových športov.

Aj preto sa priestor VN Liptovská Mara stal miestom každodenného  porušovania zákonov, kontrolnej činnosti charakteru formalizmu a alibizmu, miestom prevalcovania spoločenských záujmov individuálnymi a súkromnými.

Na dodržiavanie štatútu má dohliadať Verejná bezpečnosť, Štátna plavebná správa, Povodie Váhu, Okresná hygienická stanica, Okresná inšpekcia požiarnej ochrany, Štátne lesy, Slovenský rybársky zväz, Slovenský poľovnícky zväz a poriadková služba Okresnej správy cestovného ruchu Liptovský Mikuláš, sporné otázky má riešiť a výnimky udeľovať ONV Liptovský Mikuláš, odvolať sa je možné na Krajský národný výbor  Banská Bystrica. Polovica z týchto inštitúcií už neexistuje alebo ich právne nástupníctvo je sporné.                

Situácia dospela tak ďaleko, že obyčajné nakladanie s odpadmi vrátane monitoringu znečisťovania verejných priestranstiev  a vytvárania nelegálnych skládok odpadov,  sa stalo prehadzovaným horúcim zemiakom medzi obcami, vodohospodármi a prevádzkovateľmi zariadení cestovného ruchu.                     

Vodné dielo, ktoré produkuje tržby v miliónoch eur, nemá ústa, ktoré by hovorili a ruky, ktoré by ho bránili. A tak aj vyzerá.   

Príbeh Štatútu krajinného celku Liptovská Mara ukazuje ako funguje táto krajina. Za tridsať rokov nedokázala armáda štátnych úradníkov vyprodukovať materiál, na ktorého prípravu a predloženie na verejné pripomienkovanie je potrebných niekoľko mesiacov, lebo záujmy a peniaze sú viac než  pravidlá hry pre všetkých.     

Súvisiace články: 

Lesk a bieda Liptovskej Mary

Liptovská Mara: Koniec zeleného pásu? 

Rekreanti verzus čističi (Zdroj: www.srzruzomberok.sk)

P.S:

Venujeme sa monitoringu životného prostredia z hľadiska environmentálnej kriminality, realizujeme praktické aktivity v lokálnych komunitách, pripomienkujeme zákony i rôzne zámery atakujúce životné prostredie, sme pre mnohých poslednou nádejou v krajine korupcie, rodinkárstva, klientelizmu a predstieraných riešení.  Napriek nášmu nasadeniu a dlhodobému úsiliu nás pravidelne nepodporuje žiadna korporatívna nadácia či firma. Našou nádejou sú drobní darcovia –  ľudia obdobného zmýšľania.  Ak si myslíte, že naša činnosť je spoločenský užitočná a potrebná, podporte nás prostredníctvom pravidelného finančného daru formou trvalého mesačného príkazu či práve aktuálneho darovania 2%-nej asignácie dane. ĎAKUJEME.        

   DOPLNENÉ  DŇA 23.05.2019 

   DOPLNENÉ DŇA 06.06.2019 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PÍŠE NOURIEL ROUBINI – FÓRUM

Toto bude iná kríza ako minulá

Iná kríza bude potrebovať iné riešenia.


Už ste čítali?