Spoločnosť LIDL Slovenská republika a Slovenský vodohospodársky podnik (SVP) vstúpili spoločne do projektu Nenechajme to plávať, upozorňujúci na nadbytočné používanie mikroténových vreciek, ktoré tiež znečisťuje naše rieky. Jeho pilotnou fázou bol víkendový zber odpadkov z brehov Hornádu pri Margecanoch v blízkosti VN Ružín.
Spoločnosť LIDL sa rozhodla na báze spoplatnenia nadbytočnej spotreby - dobrovoľného zakúpenia sáčkov za jeden cent pomôcť v boji za čistejšie životné prostredie. Lidl túto sumu zdvojnásobí a prispeje SVP na čistenie slovenských riek a vodných nádrží, a to formou refundácie časti vynaložených nákladov. Finančná podpora pre SVP, ktorý sa v spolupráci s dobrovoľníkmi, školami či obcami tak ako doteraz podieľa na zbere odpadu z brehov vodných tokov a z hladín nádrží bude prebiehať od jari 2021.
Ambasádorom projektu Nenechajme to plávať sa stal raper Kali, ktorý vytvoril k projektu chytľavú rovnomennú pesničku, ktorá komunikuje potrebu ochrany životného prostredia, riek a vodných nádrží nevynímajúc, a to od úrovne každého jednotlivca. Videoklip sa nahrával na sútoku Čiernej vody a Malého Dunaja, v chránenom území, ktoré tiež čelí problémom s odpadom.
Za komunálne odpady a drobné odpady síce zodpovedajú obce a zákon o odpadoch zrozumiteľne upravuje postup pri odstraňovaní nelegálnych skládok odpadov v § 15 a násl., ale realita je v mnohých k. ú. vzdialená od legislatívnej teórie. Obce existenciu čiernych skládok ignorujú, neodstraňujú ich uplatňujúc preventívny princíp malá kopa pýta viac, nerealizujú osvetové a represívne opatrenia v lokálnej komunite. Vysoké vodné stavby následne tento odpad splavujú do riek a vodných nádrží.