Rudolf Pado
Svetelný smog za 13 eur
Príroda je už len kulisa pre gýč a povrchné zážitky.
... som aktívny skeptik milujúci hory ... Zoznam autorových rubrík: Nelegálne skládky odpadov, Ochrana prírody a krajiny, Ekologická výchova, Odpadové hospodárstvo, Minimum odpadového hospodárstv, Stromy a my, Občiansky aktivizmus, Rýchle správy, Liptovský Mikuláš, Súkromné, Nezaradené
Portál, ktorého cieľom je zhromažďovať a zdieľať informácie z oblasti environmentálnej výchovy, vzdelávania a osvety.
Pre dospelákov vyhlásilo OZ TATRY Covid-19 občiansku výzvu, pre rodiny a školákov je tu jarná outdoorová aktivita vyhlásená Slovenskou agentúrou životného prostredia (SAŽP).
Kým štátna inštitúcia premýšľa nad tým ako minúť 24 miliónov eur, tak finančne podvyživené mimovládne organizácie, na kolene a s entuziazmom, menia okolitý mikrosvet.
Za každou reálnou zmenou vždy stoja konkrétni ľudia. Ich iniciatíva a nápady, ich čas a energia. To ostatné je o mágií trpezlivosti, systematickosti, vysvetľovania a odhodlania.
1 000 prednášok na vyše 200 školách za cca 62 000 eur alebo 1 200 aktivít za 24 miliónov eur. Ministerstvo životného prostredia SR zvolilo druhú cestu, veď zaplatia to eurofondy.
Po národnom dopravcovi a národnej cyklotrase tu máme národný environmentálny vzdelávací projekt Občianskeho združenia Kvalita našich regiónov. Opäť s prapodivným podhubím.
Slovné spojenia národný a dopytovo – orientovaný sa v slovenských podmienkach stali bránou pre nehospodárne plytvanie európskymi finančnými zdrojmi. Najnovšie ide o cca 26 miliónov eur z OP Kvalita životného prostredia.
Školské vzdelávacie programy sa len tak hemžia frázami typu „občianska angažovanosť“, „environmentálna zodpovednosť“, „rešpekt k iným kultúram“ ... Mladí ľudia sú neustále vychovávaní – environmentálne, spotrebiteľský, občiansky, eticky, náboženský, multikultúrne, zdravotne, dopravne, ... Ako je potom možné, že absolútna väčšina predstaviteľov slovenskej spoločnosti je len komparzom pre politikov - pokojne prežúvajúcim stádom, mentálne ukotveným v telenovelách, sitkomoch, bezobsažných bulvárnych médiách, ochotná prejaviť názor, ak vôbec, len v anonymných diskusiách na internete alebo vo veľmi úzkom rodinnom kruhu?
Svet mnohých ľudí sa čoraz viac presúva do polohy virtuality. V ňom sú všetky vzťahy jednoznačné, riešenia jednoduché a cesta k ním bezbolestná. Obrázky sú farebnejšie než realita a pocit, že drobčenie prstov na klávesnici zmení svet, príliš silný. A do rovnakej polohy, žiaľ, až na štatisticky bezvýznamné odchýlky, skĺzla aj environmentálna výchova.
Dňa 19. apríla 2013 v Liptovskom Mikuláši uskutočnil tradičný deň dobrovoľníctva - čistenie Smrečianky, na ktorom sa podieľali dobrovoľníci zo ZŠ Janka Kráľa, ZŠ Okoličianskej a Občianskeho združenie TATRY.
22. apríla 2013 sa na ZŠ Janka Kráľa v Liptovskom Mikuláši uskutočnila verejná prezentácia najlepších výstupov – literárnych a výtvarných prác, power-pointových prezentácií, ktoré vznikli v rámci spoločného projektu OZ TATRY a ZŠ Janka Kráľa – Lesná zážitková škola. Najlepších 20 prác bolo odmenených hodnotnými vecnými cenami.
V našej krajine sa v ostatnom období rozšírili a udomácnili viaceré nepôvodné druhy rastlín, ktoré sa na mnohých miestach správajú invázne, vstupujú do rastlinných spoločenstiev, odkiaľ vytláčajú pôvodné druhy a vytvárajú monocenózy (spoločenstvá pozostávajúce prevažne z jedného druhu). Tieto druhy boli na územie Slovenska dovezené ako okrasné a medonosné rastliny, zvyčajne z amerického kontinentu alebo z Ázie. Z parkov a výsadieb sa začali rýchlo šíriť do okolia a obsadzovať nové plochy.
Myšlienka zriadenia Sokratovho inštitútu vychádza z presvedčenia, že spoločnosť môže výrazne ovplyvniť aj jediný človek, pokiaľ má dosť znalostí, odvahy, pracovitosti a má charizmu. Sokratov inštitút vznikol preto, aby vytváral podmienky pre rozvoj takýchto osobností: mladých ľudí, ktorí sa neboja na sebe pracovať, niesť zodpovednosť za svoje rozhodnutia a ísť si za svojou víziou. Sokratov inštitút je otvorený študentom vysokých škôl.
DAPHNE – inštitút aplikovanej ekológie realizuje od novembra 2012 celoslovenskú prírodovednú súťaž s názvom „Vodná akadémia“, ktorá je určená školským tímom pozostávajúcich zo žiakov 5. – 7. ročníka ZŠ.
Chcete ako škola, triedny kolektív či jednotlivec pomôcť ľuďom v rozvojových krajinách, a to veľmi konkrétnym spôsobom? ČloveČiny Vám dávajú možnosť dať sebe či svojim blízkym pravú, nefalšovanú radosť z darovania. Darovaním niektorej z ČloveČín prispejete na kúpu konkrétnej veci podľa Vášho výberu – napríklad kozu, ovcu, školskú uniformu či 25 stromčekov.
Veľtrh environmentálnych výučbových programov sa každoročne koná na jeseň a jeho cieľom i úlohou je prinášať nové nápady, dúfajúc, že podobne ako semienka zo šišky, i tieto padnú na úrodnú školskú či mimoškolskú pôdu a nájdu tam environmentálne priaznivé prostredie, v ktorom môžu rásť, meniť a ovplyvňovať svoje okolie.
Projekt Západoslovenskej energetiky, a.s., Energia zblízka zahŕňa aktivity, ktoré spájajú deti základných škôl, učiteľov, vzdelávanie, energetiku a environmentálne problémy. Tu nájdete všetko o energetike a elektrickej energii, hľadania alternatívnych zdrojov energie, bezpečného zaobchádzania a šetrenia s elektrickou energiou a ešte omnoho viac ...
Pripravujete školský výlet, školu v prírode ... a chcete pobyt obohatiť o výlet spojený s odborným výkladom? Chcete, aby žiaci školy spoznali zaujímavé územia SR? Tak práve pre váš sú tu EKOvýlety. Ponúkané zájazdy majú jeden podstatný cieľ - obohatiť účastníkov práve o poznanie prostredníctvom priameho zapájania účastníkov do ochranárskych aktivít. Pomocníkmi sú nám pritom mapy, ďalekohľady, určovacie knižky, bicykle, člny, nápady, skúsenosti a najmä dobrá nálada ... Súčasťou ponuky sú aj rôzne odborné prednášky na školách.
Projekt, ktorý realizujú Výskumný ústav vodného hospodárstva, Daphne – inštitút aplikovanej ekológie a Slovenská agentúra životného prostredia, si kladie za cieľ: zmeniť spôsoby a postoj spotrebiteľov k využívaniu vodných zdrojov, ktorý v súčasnosti vedie k ich znečisťovaniu a neudržateľnému využívaniu, predchádzať degradácii vodných zdrojov a znehodnocovaniu kvality vody, zabezpečiť racionálne využívanie vodných zdrojov, posilniť povedomie mladej generácie, verejnosti, miestnej samosprávy a rôznych zainteresovaných strán o dôležitosti vody a ich udržateľnom využívaní v súlade s RSV.